Luc Castermans,

Op woensdag 25 juli 2012, om 20:25 uur, schreef u met als onderwerp "[nl-discuss] mail statistiek
is groeiend! meer groei: hoe?".

LC> Onze maillijsten laten een groeiend gebruik zien. GOED !!

LC> Hoe zouden we er nog meer groei in kunnen krijgen?
De eerste vraag die we ons moeten stellen is zijn de maillijsten
voldoende bekend bij de gebruikers van LibreOffice. Op de pagina van
LibreOffice <http://nl.libreoffice.org/> en
<http://nl.libreoffice.org/download/> waar ik het programma kan
downloaden vindt ik geen informatie dat er maillijsten zijn waarop ik
vragen kan stellen. Persoonlijk zou ik er voor zijn om dit soort
informatie prominent op de paginas te willen hebben, zeker waar ik kan
downloaden.

Pas als ik bij ondersteuning ga kijken zie ik een verhaal over
maillijsten. Voor een beginnende gebruiker zou dit verhaal misschien
zelfs wel wat duidelijker kunnen worden gebracht. Vertel puntsgewijs
wat de gebruiker moet doen om hier van gebruik te kunnen maken.
Aanmelden;
_ Stuur een leeg bericht naar <users+subscribe@nl.libreoffice.org>
_ U ontvangt dan automatisch een bericht van de lijst met het verzoek
  op een antwoord link te sturen ter bevestiging van uw aanmelding.
_ Als alles goed is gegaan ontwangt u van de lijst een Welkoms
  bericht.
U krijgt nu van alle vragen die gesteld worden door andere gebruikers
een e-mail bericht, waarop door u en anderen gebruikers oplossingen en
reacties kunnen worden gegeven. Heeft u een vraag, opmerking of nog
beter een antwoord op een vraag stuur uw reactie als antwoord op het
bericht en misschien maakt u een andere gebruiker er blij mee.

U heeft een vraag;
_ Stuur een bericht met uw vraag naar <users@nl.libreoffice.org>
  omschrijf hierin kort en bondig wat uw probleem is. Het is ook
  altijd informatief om er bij te vermelden welke versie van het
  programma u gebruikt (dit vindt u bij Help - Info over LibreOffice)
  en welk besturing systeem u gebruikt (Windows XP, Windows 7, Linux
  enz.)
  Voor de duidelijkheid is het het makkelijkste wanneer u als
  'Onderwerp' van uw e-mailbericht het onderwerp van uw vraag
  gebruikt. Ook is het gebruikelijk om maar een vraag per bericht te
  stellen. Heeft u meerdere vragen, stuur dan voor iedere vraag een
  bericht naar de lijst.
_ U ontvangt dan net als alle andere gebruikers ook u eigen bericht in
  uw postvak in. Nu weet u in iedergeval dat iedereen uw bericht heeft
  ontvangen.
_ Andere gebruikers die een oplossing voor u probleem hebben zullen u
  graag helpen, het kan zelf voorkomen dat u meerdere antwoorden
  ontvangt die u in de zelfde richting weer op weg helpen.
  Mocht u toch nog vragen hebben op een antwoord wat u heeft gekregen
  eenvoudig een antwoord schrijven op het bericht met uw vervolgvraag.

Hoop dat je wat kunt met deze tip en korte handleiding zoals ik deze
zou gebruiken op de internet pagina.

Met vriendelijke groeten,

Piet Jan Koeleman.

--