Hej Leif
Her er en opremsning af nogle af de ting jeg kan huske fra 2015.

Stavekontrol (Stavekontrolden):Support for genitiv med es, som var tilladt før 2001, er fjernet fra
de fleste ord.Nye ordklasser for ord der ender på -el, hvor el bliver til -le i bestemt ental.
Disse er et udspring af ny retskrivningspraksis i Retskrivningsordbogen af 2012. 697 ord tildelt de
nye ordklasser for ord der ender på -el.Ca. 380 flere ord har fået tilføjet
ordsammensætningsopmærkning.Ca. 200 verber med dobbeltkonsonant har fået en strammere
opmærkning.Over 2000 ord er blevet ændret eller tilføjet i alt.Div. test- og bygge script er
forbedret.
Version 2.3 af Stavekontrolden er frigivet som udvidelse, men er ikke i LibreOffice kodetræet endnu.

Synonymordbog:Nyest udgave af koden, udviklet af Magenta, til bygning af synonymordbogen har været
anvendt til den aktuelle udgave.Data fra DanNet er opdateret fra version 2.1 til 2.2.Der er fjernet
en del apostroffer fra ordforbindelser, hvor der indgår flere ord i reference ordet.Der er rettet
og slettet nogle fejl i vores p.t. offline synonymordbogs-websides database.
Regressionstestene er blevet forbedret.Script til at samle data og bygge synonymordbogen er lavet.

Grammatikkontrol (LanguageTool):Oversættelsen af brugergrænsefladen vedligeholdt.Websiderne
"Community Website" og "wikicheck" er oversat.Tagger har fået rettet nogle fejl, tilføjet nogle
flere tags, og en del flere ord er opmærket.Scriptlinjer der laver tags, her er 13 databasetræk og
38 reverse engineering af dic-filen.Script til regressionstest af tagger er lavet.Hunspell ordbogen
er opdateret til Stavekontrolden version 2.3.

Der har været arbejdet med XML-regler, der gør kraftig bruger af tags. Men det er ikke lykkedes at
lave nogle gode regler, hvor der enten ikke er for mange falske positiver eller at reglerne bliver
for tynde.

Orddeling:Status quo, vi bruger stadig de mønstre Frank Jensen producerede i ca. 1988, og som
Preben Randhol bearbejdede for bedre kompatibilitet i 1994.
Bag scenen har jeg udvidet mine test data en smule, lavet nogle forsøg og haft en god snak med
László Németh udvikleren af Hyphen (orddelingsmotoren der bl.a. bruges i LibreOffice) til
LibreOffice konferencen i Aarhus. Men summen er at der kun er kommet nogle idéer ned i noterne.

Med venlig hilsen
Esben Aaberg