Spørgsmålet går på teknik holdt op mod gennemsigtighed i vedligeholdelsen.

Som du rigtignok pointere så bøjes de ens, hvis vi slår det op i Retskrivningsordbogen. Hvor
bøjningen fraviger de mest almindelige brugte former ved at have et dobbelt e i bøjningerne.
Vi har lavet en ordklasse "Substantiv, fælleskøn, -r/-er i flertal", som bruges hvad enten ordet
ender på e eller ej. Dette afviger i midlertid fra Retskrivningsordbogen, hvor de bruger -n eller
-en. Det var en løsning vi oprindelig valgte, da det blev vurderet at det var nemmer at skulle
forholde sig til en ordklasse, fremfor 2, hvor den ene normalt kun skulle bruges når ord ender på
e. Dette bevirker så at de ca. 100 ord der afviger fra mønsteret går hen og bliver til stærkt bøjet
i vores terminologi.
Men da e og é ikke er det samme ender ordklasse "Substantiv, fælleskøn, -r/-er i flertal", med at
gøre det rigtige ved é. Men spørgsmålet er så om folk kan gennemskue det når de vedligeholder og
kontrollere ordene via vores web-interface.

Her er de 2 eksempler på opmærkningen og hvordan det ser ud i dic-filen.

Ordklasse: Substantiv, fælleskøn, -r/-er i flertalcafé/70,73,7,976

Ordklasse: Substantiv, stærkt bøjet
Stærke former: café, cafés, caféen, caféens, caféer, caféers, caféerne, caféernes café/70,976
cafés/976
caféen/976
caféens/976
caféer/976
caféers/976
caféerne/976
caféernes/976

Efter at have skrævet ovenstående, er jeg blevet enig med mig selv om at indføre en ny ordklasse
som tager sig af -en -er. F.eks. "Substantiv, fælleskøn -en, -er i flertal". Dette bliver dog først
efter næste udgivelse, da jeg meget gerne vil stabilisere Stavekontrolden til udgivelse.
Jeg finde en løsning på de få ord der har fået en opmærkning der ikke vil resultere i en rigtig
stavekontrollering.

Med venlig hilsen
Esben Aaberg