Hej igen

Nå, jeg valgte alligevel at oversætte erklæringen, i fald dele af den kunne
blive anvendelig – og ellers bare som en lille øvelse. Jeg startede med en
(overraskende god) Google-oversættelse, og rettede den derefter til så den
blev korrekt.

Oversættelsen er vedhæftet, men jeg sender den også nedenfor i klartekst,
hvis nogle skulle være på en telefon eller lignende uden LibreOffice, eller
hvis den vedhæftede fil bliver smidt væk på postlisten, hvilket den sikkert
gør. Versionen i LibreOffice-dokumentet er dog bedst, da den også
indeholder hårde mellemrumstegn (non-breaking space), som nok går tabt her
i mailen.

Når jeg i det vedhæftede dokument har angivet, at erklæringen er oversat af
mig, skyldes det udelukkende, at jeg ikke vil give Italo Vignoli ansvaret
for de formuleringer, jeg har brugt. Mit navn behøver bestemt ikke for min
skyld nævnes i forbindelse med brug af oversættelsen.

Mvh.
Jesper

Erklæring fra The Document Foundation om den kommende drøftelse i Münchens
byråd om at gå tilbage til Windows og Microsoft Office

Af Italo Vignoli, 14. februar 2017

The Document Foundation er en uafhængig, velgørende enhed og hjemsted for
LibreOffice. Vi har fulgt udviklingen i München med store bekymringer og
vil gerne udtrykke vores skuffelse over at se, at et mindretal af
politikerne tilsyneladende ignorerer de ekspertråd, som de har søgt.

Rygter om at München kommune vil gå tilbage til Microsoft Windows og
Microsoft Office er blevet lækket regelmæssigt siden valget af borgmester
Dieter Reiter, som blev beskrevet som en "Microsoft-fan", da han blev
interviewet af bladet Stadtbild i 2014.

Borgmester Dieter Reiter bad Accenture, en Microsoft-partner, om at
udarbejde en rapport om situationen vedrørende München kommunes
it-infrastruktur, hvilket resulterede i et 450-siders dokument, hvor de
vigtigste spørgsmål blev identificeret som organisatoriske og ikke
relateret til open source-styresystemer og -applikationer.

I en tid med åbne data og gennemsigtighed i den politiske beslutningsproces
er vi glade for, at rapporten nu er gjort tilgængelig for offentligheden (
https://www.ris-muenchen.de/RII/RII/DOK/SITZUNGSVORLAGE/4277724.pdf).

Ifølge rapporten havde kun en mindre del af brugerne (mellem 18 % og 28 %,
baseret på forskellige applikationer) alvorlige softwareproblemer, som
ville kunne løses ved at migrere disse brugere til Windows og Microsoft
Office. Faktisk angav 15 % af brugerne alvorlige problemer vedrørende
Microsoft Office.

I virkeligheden foreslår Accenture-rapporten en afkobling mellem
operativsystem og applikationer for at reducere afhængigheder på
klientniveau. For at sikre dette bør både Windows og LiMux udrulles i en
grundlæggende konfiguration, som omfatter både operativsystemer og
applikationer, såsom LibreOffice, kalender og e-mail, som kræves af alle
enheder og selvstændige tjenesteydere. Den grundlæggende konfiguration bør
udvides afhængigt af applikationen.

På trods af anbefalingerne vil byrådet i München onsdag den 15. februar
drøfte et forslag – indgivet af et mindretal af byens rådmænd – om at
installere Windows 10 og Microsoft Office 2016 på alle arbejdsstationer i
2020. Dette vil koste skatteyderne knap 90 millioner euro over de næste
seks år, hvilket er en 35 % forværring i forhold til de 66 millioner euro i
Accentures forslag.

Hertil kommer, ifølge skøn fra byrådsmedlemmer fra det grønne parti Die
Grünen, at yderligere 15 millioner euro vil skulle bruges til at erstatte
eller opgradere pc'er, som fungerer perfekt til det letkørende
operativsystem Linux, men som ikke kan køre selv en basiskonfiguration af
Windows 10.
Sidst men ikke mindst vil de fleste udgifter i forbindelse med køb af
Microsoft-licenser bidrage til bruttonationalproduktet for Irland (hvor
alle Microsoft-produkter, der sælges i Europa, kommer fra) snarere end til
lokale virksomheder, som supporterer de open source-løsninger, der anvendes
i dag. Dette er en temmelig slående forskel i fordelingen af skatteydernes
penge, som bør overvejes nøje.

Bortset fra omkostningsforværringen ignorerer det diskuterede forslag
hovedårsagen bag Münchens oprindelige beslutning om at migrere fra
proprietær software til open source-software, nemlig uafhængighed fra en
enkelt softwareleverandør og overgangen fra proprietære dokumentformater
til standarddokumentformater.

Selv om forslaget knytter Microsoft Office-dokumentformater til
"industristandard"-konceptet, bør det gøres klart, at alle Microsoft
Office-dokumenter er proprietære og formatet bevidst tilsløret, og at
dokumenterne derfor er uhensigtsmæssige i forbindelse med
interoperabilitet, selv om formatet er blevet anerkendt af internationale
standardiseringsorganisationer, såsom ISO. Hvis et standarddokumentformat
skal betragtes som et sådant, skal det implementeres i den virkelige verden
og ikke kun være beskrevet på papir.

Hvis det nuværende forslag bliver godkendt, vil München ikke kun miste den
leverandøruafhængighed, de har søgt at opnå de sidste 12 år, men vil i
stedet følge en strategi, der ignorerer den nuværende tendens, hvor der
kræves åbne dokumentstandarder i lande som Storbritannien, Frankrig,
Sverige, Holland og Taiwan.

I stedet for at investere i uddannelse omkring åbne dokumentstandarder, for
at øge anvendelsen og dermed reducere omkostningerne til interoperabilitet,
vil München anvende et pseudo-standarddokumentformat, som er kendt for at
skabe problemer, selv når man opgraderer fra en tidligere version af samme
Microsoft Office-software.

På baggrund af ovenstående overvejelser mener The Document Foundation, at
det forslag, der skal drøftes onsdag den 15. februar, er et betydeligt
tilbageskridt for München kommune, med en betydelig stigning i udgifterne,
et ukendt niveau af skjulte omkostninger relateret til interoperabilitet,
samt en tvivlsom brug af skatteydernes penge.

Den 16. februar 2017 kl. 10.11 skrev Jesper Hertel <jesper.hertel@gmail.com>
:

Hej Leif

Jeg så først din mail nu. Er det stadig relevant at få erklæringen
oversat?

Jeg kan se den omtaler et møde, som efter planen skulle være blevet
afholdt i går 15. februar, så nu vil det måske være en lille smule
mærkværdigt at oversætte den direkte som den er, tænker jeg. På den anden
side kunne en oversættelse dog stadig være udgangspunkt for en anden
erklæring med en lettere ændret formulering.

Mødet endte i øvrigt vistnok med at de stemte ja for at forberede en
genindførelse af Windows ("The city's general council this week voted to
investigate how much time and money it will take to build a Windows 10
client for use by the city's employees." [1])

[1]: http://www.linuxinsider.com/story/84307.html

Jeg vil gerne oversætte erklæringen, men selvfølgelig kun hvis du stadig
mener det er relevant.

Mvh.
Jesper