Hej,

Lyder som et interessant projekt, men måske et lidt uholdbart projekt.
Interessant fordi det klart bør efterstræbes, men uholdbart fordi det
kræver mere end egen tid: andres tid.
Med andres tid tænker jeg på den tid det vil tage at få interviewet et
repræsentativt grundlag fra de forskellige organisationer.

Det er dog muligt at enkelte større organisationer eller at
Digitaliseringsstyrelsen allerede har lavet undersøgelser, og dét er i alle
fald vær at få kendskab til.

Jeg har arbejdet en smule med fagsystemer i det offentlige, og det er
vigtigt at tage højder for en række aspekter med i en sådan opgørelse.
Licensomkostninger er nemme at opgøre: 100% billigere.
Aspekter som kan være relevante:
- typiske integrationer til offentlige fagsystemer
- Outlook-integration (Münich-dræberen, ifølge de seneste
sensationshistorier)
- support og leverandøraftaler
- status på importmodulerne, der gør det muligt at åbne doc/docx, xls/xlsx,
ppt/pptx fra forskellige MS Office-versioner (bør være let at finde frem)
- omkostninger til reprogrammering af makroer for regneark, skabeloner, etc.
... der er nok allerede nogle som har været gennem øvelsen alene i
forbindelse med skift fra én MS Office-version til næste, så der er måske
alleredet tal og analyser man kan bygge videre på.

Jeg kan se at Digitaliser.dk har nogle punkter med LibreOffice, og jeg véd
ikke om vores fællesskab har noget formelt samarbejde med hovedaktøren
inden for offentlige it-løsninger.
Se eksempelvis resultater for søgning efter LibreOffice :
http://digitaliser.dk/SearchResult?query=libreoffice

Selv om jeg er lidt skeptisk, så tror jeg også det er muligt at nå langt,
hvis de enkelte spidskompetencer kan bruge tiden produktivt.

Mvh.
Aputsiaĸ