Den mån 28 feb. 2022 kl 20:13 skrev Lars-Göran Hansson <lg@lgr.se>:

LibreOffice Calc har en otroligt irriterande vana att ändra på vissa
inmatningar som jag gör. Går det att stänga av (annars får jag byta
program och det vore tråkigt)
om jag t ex matar in ett datum (tredje april som 3/4 så ändrar
programmet till ¾ samma blir det med fler datum som 1/2 1/4 mm)

Hm… så blir det inte för mig. Du kanske har någon gammal lista för
automatisk ersättning som hänger kvar?

Ta en titt på Verktyg → Alternativ för autokorrigering… → Fliken ”Ersätt”.
Där hittar du nog exempelvis en post som heter ”3/4” med ersättningstexten
”¾”. I min lista ser det istället ut så här:
:3/4: ¾
Det innebär att jag måste skriva :3/4: för att den ska ersätta det med ¾,
så det problemet uppkommer aldrig.
Du kan ju alltid skriva om de poster som finns där eller helt enkelt ta
bort de du inte vill ha.
Tänk också på att det är olika listor för olika språk. Språket väljer du
högst up till höger i dialogen. Inte nog med det, så kan man också ha en
lista som gäller för alla språk (välj ”[Alla]”), så även om man inte hittar
det man letar efter i något specifikt språk kanske den finns med där.
Vill du inte använda denna funktion alls kan du gå till fliken ”Alternativ”
i samma dialog och bocka av ”☐ Använd ersättningstabell”. Då kommer ingen
av tabellerna att fungera.

Över huvud taget, rota runt lite i dialogen ”Verktyg → Alternativ för
autokorrigering…” så kanske du hittar mer saker du inte vill ha, eller
saker du vill ha men som inte är valt än.