Du vet om att du just skrev till users@sv.libreoffice.org, där ”sv” står
för svenska? Det är alltså tänkt att man ska kunna skriva på svenska här.
Inte för att man måste, men möjligheten finns i alla fall. Vill man skriva
på engelska finns users@global.libreoffice.org, där chansen att få svar är
betydligt större än här (eftersom det finns mycket fler användare där än
här).

Det där med att exportera till jpeg för att skriva ut är nog det näst mest
absurda jag någonsin läst, åtminstone inom detta ämnesområde. Såg att du
ställde samma fråga på LibreOffice på Facebook, och du skrev att du valde
export till jpeg för att din skrivare inte accepterar något annat. Det
låter ännu mer absurt i mina öron. Vad sjutton har du för en skrivare då?
Eller använder du den fristående och låter den skriva ut från något
minneskort eller liknande? Kanske inte spelar någon roll, men jag blir ju
så otroligt nyfiken när jag läser sådant, när jag väl fått hakan tillbaka
där den satt innan…

En bra grundregel när det gäller allt man producerar i livet som man vill
behålla, det kan vara text, video, musik, nästan vad som helst: Behåll
alltid originalet! Alltid alltid alltid! Kopior kan man alltid göra nya om
man har originalet, men du kan aldrig göra ett nytt original av en kopia.
Har du inte behållit originalet och om det inte finns med i någon av dina
dagliga säkerhetskopior, så är det nog fruktansvärt kört, är jag rädd. Det
är bara att börja från början och göra rätt denna gången så att du slipper
göra om alltihop en tredje gång.

Att endast en sida exporterades till jpeg är ju ganska naturligt. Jpeg är
ett bildformat. Det är ju ganska naturligt att tänka sig att en sida är en
bild om man konverterar till ett bildformat. När jag var inne och kikade i
export-dialogen nyss såg jag dock inget sätt att välja vilken sida man vill
exportera, men det kan ju bara bero på att ingen utvecklare orkat göra
klart den funktionen, eftersom man inte i sin vildaste fantasi kunde
föreställa sig att någon faktiskt skulle försöka exportera till jpeg, men
vad vet jag…? 😁

Men för att sammanfatta: Inte mycket hopp där, tyvärr. Det snabbaste är nog
att skriva om alltihop från början, men spara filen denna gången! Och jag
tvivlar mycket starkt på att din skrivare kräver jpeg, men motbevisa mig
gärna, så vet jag i alla fall vad jag ska undvika nästa gång jag köper
skrivare…

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg