Den lör 31 okt. 2020 kl 01:38 skrev Anita Taube <anitaube@hotmail.com>:

Hej igen.

Har pc med Windows 10 och Libre Office.

Jag skrev dagbok.

I LibreOffice Calc? Eller var det inte du som skrev det första inlägget?
Känner mig lite förvirrad här… 😁

Men texten har slagit över

till något oläsligt. Vet ej när det hände.

Men det hände inte medan du skrev i alla fall?

Så här ser det ut:

O M[Æy9Fà’ !>
/-uнȲQ(˜³Ž ÔÀÑÃ
------------------------------

I iL6°$]R û6íç¼f0

OC/ L]„¶SUÃyXÊ

õîùÑŽãmš«à Û!s
»cŽR f8¥òÝÛ&³µÍ
æ%¡g+ ½¾Z

Önskar få läslig text.

Vilket filformat har du sparat det hela som? Det vill säga, vilken
filändelse har filen? .odc? .odt? .xls? .doc? .xlsx? .docx? .rtf? .sxt?
.sxc? .txt? Något annat?

Har filen någon gång öppnats och redigerats med något annat program än
LibreOffice Calc?

Vad som kan ha hänt med din fil kan jag ju bara gissa. Antingen har du
råkat välja något knepigt teckensnitt (i så fall är det ju bara att välja
ett mer normalt, så är problemet löst), eller så kan det ha blivit fel på
din fil på grund av hårddiskproblem eller liknande. Det finns säkert annat
som kan ha hänt också.
Det enklaste är nog om du helt enkelt laddar tillbaka din senaste
fungerande fil från någon av dina dagliga säkerhetskopior. Det blir nog
minst jobb; då behöver du bara lägga till det som du gjorde med filen efter
att just den versionen sparades.
Gör du inga dagliga säkerhetskopior så får jag väl förutsätta att du inte
betraktar dina filer som viktiga, så då är det väl bara att börja om från
början.

En sista (eventuell) lösning som jag kan komma på är att du skickar filen
till någon som möjligen kan lista ut vad som blivit fel och, i bästa fall,
till viss del återställa filen åt dig. Jag vet inte vilka här som är bra på
sådant, men jag kan göra ett försök om du vill, men jag lovar absolut
ingenting mer än att göra ett försök. Det är inte alls säkert att det går
att lösa.

*Finns känslig information i filen* ska du förstås inte skicka den till
någon som du inte vill ska kunna läsa innehållet.

Men börja i alla fall med att besvara frågorna ovan så ska vi se om vi inte
kan komma vidare på något sätt.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg

Mvh Anita Taube-Holmgren