Vet att vi har ventilerat ämnet tidigare, men lyckas inte få till det.

Som jag förstår finns det minst tre sätt att göra en sortering av celler i ett kalkylblad.

Min vanligaste typ av sortering är att det finns en rubrik (på första raden -ev rad 2 eller 3)
Under detta kommer ett antal rader med information.
Dessa kan i sin tur vara indelade i block (dvs. innehålla tomma rader.)
Även kolumnerna kan innehålla tomma kolumner.

Antag att första raden innehåller en rubrik med "autofilter" på hela kalkylbladet.
Genom autofilter är det enkelt att selektera vilket innehåll som ska visas.
Men hur jag än sorterar försvinner rubrikraden alltid in i sorteringen.

Metod 1. Sortera från verktygsfältet
- Välj den kolumn som ska "sortera stigande" / "sortera fallande"

Markeras endast en kolumn, ställs frågan om området skall utökas.
Nu innehåller även kolumner "tomrum" och sorteringen kan bara utökas till första tomma kolumnen.

Metod 2. Sortera med olika prioritet.
- Välj DATA/sortera
Denna metod är betydligt kraftfullare, men möjlighet att välja hur kolumnerna skall sorteras och i vilken ordning.
Men fortfarande sorteras rubriken in i övrig datamängd.

Metod 3. Sortera utifrån "autofilter"
- Klicka på lilla pilen i rubriken och välj "Sortera stigande / fallande.

Även här försvinner rubriken in i datamängden....