MacOSX10.6.3
Textedit: Öppna med UTF8 blir rätt om det är det. (prövade readmefilen o.k.)
om inte vägrar den öppna, därför har jag öppna med "automatiskt" som funkar för det mesta
men här skiljer ju OS-version också.

"min inställning" = en kolumn i en databastabell, det jag hade när jag körde denna databas i Base
föreg. version, innan uppgrad. som visade datum rätt.  (jag pratar här om samma hela tiden)