Jag lyckas inte återskapa ditt problem med några enkla tester men
det hindrar ju inte att jag kan ge förslag på alternativa lösningar. ;)

Ett förslag är att från Draw exportera bilden till lämpligt format
exempelvis svg, png eller jpg vilket som ger bäst resultat beror
lite på vilken typ av bild det handlar om. Sedan infogar du bilden
i Writer.

Ett annat förslag är att från LibreOffice välja att infoga Draw filen
som ett OLE-objekt. Gå till menyn Infoga -> Objekt -> OLE-objekt.
I dialogen som kommer upp väljer du "Skapa från fil". Därefter
klickar du på "Genomsök" och söker reda på filen.
Att arbeta med OLE-objekt i LibreOffice är inte helt utan problem,
så ifall detta börjar krångla så välj en annan väg. En kommentar
till i fall du använder Windows har du möjlighet att bädda in diverse
filer i dina dokument, men tänk på att detta inte har stöd under
Linux/Mac. Delar du dokument med personer i andra operativsystem
bör du därför undvika att bädda in andra OLE-objekt än LibreOffice filer.

Om du har originalfilerna och de inte innehåller någon känslig
information så får du gärna sända över dem till mig (tror tyvärr
inte att du kan bifoga dem till listan) så kan jag se ifall jag kan
se vad det är som ställer till det. Det låter som en bugg, och
bör i så fall rapporteras.

Med vänlig hälsning
Niklas Johansson