Jag fick ett meddelande om att det inte nämns något på hemsidan om kompatibiliteten med MS Office. Visserligen nämns detta lite längre ner på Om LibreOffice-sidan men det är kanske lite svårhittat. Vad jag kan se så nämns faktiskt inte så mycket om kompatibiliteten på engelska sidan heller. Funderar på ifall det varit någon diskussion på någon av de engelska listorna om detta.

Risken med att trycka för mycket på den goda kompatibiliteten är att folk förväntar sig för mycket och blir besvikna. Jag hör fortfarande talas om folk som standard sparar i doc-format i LibreOffice. Detta är inte bra då risken för dataförlust ökar i jämförelse med att arbeta i odt och endast i ett sista skede konvertera dokumentet och det endast om det är nödvändigt. För den delen kan jag tycka att vi borde se till att nämna de andra stora kontorsprogrammen som det finns stöd för. Kanske en "kompatibilitetssida"?

Det känns lite sådär att jag tar upp denna fråga så här på Document Freedom Day, men jag har inte hunnit ta tag i detta tidigare. ;)

Niklas Johansson