Jag har nyligen arbetat med att skapa en Impress-mall. I och med detta
så började jag hitta lite små inkonsekvenser i översättningen. Några var
uppenbara felaktigheter som jag fixade till på en gång. En inkonsekvens
som jag vill rådfråga lite om är ifall vi ska kalla "Slide Master" för
huvudsida eller bildbakgrund.

Övergripande så verkar funktionen vara översatt till bildbakgrund. Så
enkla lösningen vore att ändra till bildbakgrund. Huvudsidor har fördelen
att det är mer likt vad andra språk döpt funktionen till.
Danmark: Diasmaster
Norsk bokmål: Hovedutforming for lysbilder

En parentes är att ett annat stort kontorsprogram använder
bildbakgrund som namn på dess motsvarande funktion (om än jag
vet att några tycker att detta är oväsentligt anser jag att det ändå är
värt att nämna).

Med den bakgrunden: Har någon någonting emot att jag i detta fall tar
den korta vägen och enhetligt döper funktionen till bildbakgrund?

Niklas Johansson