Jag har fixat lite med översättningen av LibreOffice och har kört fast lite.

I Writers alternativdialog (Verktyg => Alternativ) expandera LibreOffice Writer och välj Formateringshjälp. På denna sida i dialogen hittar vi de engelska orden:
Layout assistance
    Math baseline alignment

Jag antar att det handlar om baslinjejustering av formler som man infogar i textdokumenten varför jag valde att översätta detta till
Layouthjälp
    Baslinjejustering för formler

Vill påpeka att jag inte är helt nöjd med översättningen Layouthjälp, funderade lite på utformningshjälp men vet inte riktigt vad jag föredrar. Har någon något annat förslag? Har jag misstolkat alternativet?

Säg till snarast om ni har något bättre förslag version 3.4.5 kommer att släppas i början av januari och det skulle kännas bra att få med lite fler översättningar. Jag koncentrerar mig främst på själva gränssnittet och försöker se till att detta är så komplett som möjligt. Om tid ges ska jag titta över hjälpfilerna men då gör jag det nog till version 3.5.X. Säg till ifall någon vill hjälpa till. Det kan räcka med några ord här och där.

Jag ser gärna att vi diskuterar öppet på listan ifall vi ska ändra på termer. Jag vet att det inte är många som använder listan men jag hittar inget bättre forum, säg till ifall ni känner till något sådant. Exempelvis hur gör vi med översättningen av Pivot Table (tidigare hette den Datapilot på svenska och DataPilot på engelska). Jag tycker att vi liksom den engelska versionen går över till pivottabell som är ett väl befäst namn på funktionen.

Niklas Johansson