Op zo 28 mei 2023 om 11:49 schreef Julien Lamont <julabou@skynet.be>:

Hallo
het antwoord op mijn eerste vraag (inzake besturingselementen) in mijn
vorige mail, heb ik ondertussen zelf gevonden
Ondertussen stoot ik op een voor mij belangrijk probleem in validatie
als je daar "lijst" kiest kan je inderdaad wel een lijstje ingeven maar
niet de range waar ze instaan, tenminste ik slaag daar niet in
bij zowat alle programma's die ik voor mijzelf of voor vrienden maak
beperk ik zoveel mogelijk input via toetsenbord wij mensen zijn heel
goed in het schrijven van fouten ik los dat op door veel met validatie
te werken
dikwijls ook in twee stappen eerst bvb "taal"  en dan "woord"  ik heb
dan een lijst waar per taal woorden instaan en geef in een cel de taal i
n via een "index"formule bouw ik dan een hulpkolom op waar de woorden
instaan die met die taal overeenstemmen en refereer dan naar die kolom
in mijn tweede validatie cel
ik hoop dat er een iemand  weet hoe het kan

Je moet bij validatie dan kiezen voor celbereik. Hier geef je dan het
bereik op waar de woorden staan. In dat bereik ver je dan vervolgens de
lijst in.

bijkomende vraag ik neem aan dat ik niet de enige ben met wat ervaring
:bestaat er "een plek" waar we die ervaring kunnenter beschikking
stellen van anderen ???

Dat kan op https://ask.libreoffice.org/c/dutch/18 (Nederlands) of op
https://ask.libreoffice.org/c/english/5 (Engels) of
https://ask.libreoffice.org/c/german/6 (Duits). Wellicht zijn er op de
Engelstalige of Duitstalige forums meer gebruikers die je kunnen helpen.

M.vr.gr.
Kees

groeten
Julien