Dag Aleidus,

Denk eens in de richting van
1) blanco envelop
2) adres uit de database/spreadsheet of wat dan ook
3) "watermerk" voor logo uit een .jpg
4) "watermerk" voor port-betaald uit een .jpg
Het adresseren van de enveloppen is via LO-Writer en MS-Doc aan de hand van
2) een fluitje van een cent.
3) en 4) zijn voor het afdrukbestand goed op de plek van de envelop te
zetten.

Ik gebruik hier "watermerk" omdat die kreet in afdrukhandleidingen wordt
gebruikt.
Een "watermerk" hoeft dus geen grijzige tekst *KOPIE* te zijn, schuin
afgedrukt over een bv een factuur; het kan dus een logo zijn, links boven
op de envelop.

Als je verder een "sjabloon" maakt voor een "klant" kun je met dat
"sjabloon" steeds weer enveloppen (laten) afdrukken voor die "klant" zonder
puzzelen.

Met groet,
Dick