Ik heb een onderzoek gedaan naar het afdrukken van meerder foto's op een
vel A4. Dat is in deze 'users' omgeving gepubliceerd.
Als beste kwam er uit dat IrvanView (gratis) tot uitstekende resultaten
leidt.
​Opmerking uit de DEV hoek van LO: we kunnen DRAW te gelegener tijd
optuigen met een optie "meer foto's op een blad afdrukken".
Bij het testen van IrfanView kreeg ik het probleem, dat de foto's hun eigen
oriëntatie (portrait|landscape) vasthielden. Daar heb ik Irfan in Wenen een
mailtje over gezonden. Binnen *een dag* antwoord:
Thumbnails>Eigenschappen>Automatische Oriëntatie UITVINKEN
Probleem opgelost! Alle foto's 4 kolommen en 8 rijen allemaal "portrait" op
een A4 (met de nummers ertussen geprint...)
Maar natuurlijk ook 4=2x2 foto's van 10x13 op een vel A4, keurig netjes
verdeeld met teksten ertussen.
Nogmaals: de rendering (vergroten | verkleinen) van de foto's wordt
technisch zeer fraai uitgevoerd.
Het lijkt me zinloos om het wiel opnieuw uit te vinden. Wellicht kunnen we
de routine (kontaktabdruck) van Irfan aan DRAW koppelen als plugin.
Ok, ik weet dat veel nijvere mensen prachtige albums maken via Hema,
Kruidvat en andere diensten. Maar er zijn ook creatieve mensen zoals mijn
echtgenote, die een stapel foto's in een album plakken en daar teksten
bijschrijven.
Bij een oplage van meer dan 50 foto's 10x13 blijft een afdrukcentrale de
beste keus...
 ​

--
Ubuntu 14.04 + FireFox + LibreOffice + gMail + DropBox
https://sites.google.com/site/dickstomp/