Beste Theo en anderen,

Bedankt voor antwoorden die goed van pas kwamen. Nu ben ik over gegaan van Calc naar Base. Hier heb
ik een aantal hobbels op kunnen lossen.

Nu stuit ik op iets waar ik geen antwoord weet en dat blijkt meer voor te komen. Het probleem is
het volgende:

SQL-status: HY000

De verbinding met de externe gegevensbron kan niet tot stand worden gebracht omdat er geen
SDBC-stuurprogramma voor de  opgegeven URL is gevonden.

Er werd een verbinding voor de volgende URL gevraagd "sdbc:embedded:hsqldb".

JAVA is geïnstalleerd en wat Theo aanbeveelt heb ik voor de MAC OS nog niet op kunnen lossen.
Mogelijk dat het hier mee te maken heeft. Als iemand mij kan tippen dan hoor ik dat graag.

Een andere vraag voor Theo. Hoe maak je CSV bestand vanuit LibreOffice Base. Dat is mij niet gelukt
wel vanuit Calc.

Graag zie ik jullie tips tegemoet.

Aleidus

Op 8 okt. 2016, om 12:39 heeft Theo van Nunen <tvnunen@tele2.nl> het volgende geschreven:

Beste Aleidus,

Ik ben vergeten te vermelden dat er een mooie afspeellijst is zie hier
https://www.youtube.com/playlist?list=PLy7Kah3WzqrEerJ0VPNWVaR4CYHMr4wmV
Deze persoon kan het nog vééél beter dan ik.
En er is ook documentatie te vinden bij https://nl.libreoffice.org/ondersteuning/documentatie/
Maar dat wist je al denk ik.

groeten Theo