Hallo allen,
Ik zag dat recentelijk kort is gediscussieerd over het aanvragen van
ANBI-status door TDF (
http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/msg04354.html). De ANBI-status
maakt het aantrekkelijker om aan TDF te doneren, omdat donaties aan ANBI's
onder bepaalde omstandigheden fiscaal aftrekbaar zijn voor de donateur. Als
"tegenprestatie" vereist de Belastingdienst van een ANBI de nodige openheid
van zaken van de instelling, maar na een eerste snelle beoordeling lijkt
mij dat bij TDF wel goed te zitten.
In de aangehaalde thread werd de vraag opgeworpen of een Duitse
rechtspersoon ook in aanmerking komt voor de ANBI-status, omdat TDF een
Duitse "stichting" is. Het antwoord daarop is ja. Uit de wet (art. 5b lid 1
sub 4 Algemene wet inzake rijksbelastingen; en zie ook
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/bijzondere_regelingen/goede_doelen/algemeen_nut_beogende_instellingen/hoe_vraagt_u_aanwijzing_als_anbi_aan)
blijkt dat instellingen voor de ANBI-status niet in Nederland gevestigd
hoeven te zijn, maar dat alle instanties in de Europese Unie in beginsel in
aanmerking komen voor de ANBI-status, mits uiteraard wordt voldaan aan de
overige eisen die worden gesteld aan ANBI's.
Het aanvragen van de ANBI-status is niet bijzonder lastig maar vereist wel
enige interactie met de rechtsgeldige bestuurders van de stichting. Ik ben
zelf niet bekend met de formele structuur van en de "lijntjes" naar het
bestuur. Zit er momenteel een Nederlandstalig persoon in het bestuur? In
principe denk ik dat een bestuurslid wel door het aanvraagformulier moet
kunnen komen en dat kan indienen. Mocht het nodig zijn wil ik hier ook mee
helpen door een concept op te stellen en waar nodig de vragen en antwoorden
naar het Engels te vertalen. De uiteindelijke indiening zal hoe dan ook
door een rechtsgeldige vertegenwoordiger van de stichting moeten gebeuren.
Ik ben wel bereid tijd en moeite te steken in het assisteren met de
aanvraag, maar ben -zoals gezegd- compleet onbekend met de mensen en de
lijnen binnen TDF. Wie is hier wat beter ingevoerd en wil mij helpen? Zoals
gezegd, de ANBI-status is aantrekkelijk omdat donateurs de door hun gedane
giften van de belasting kunnen aftrekken. Dit lijkt mij een groot
potentieel hebben om voor TDF netto meer geld binnen te krijgen van
Nederlandse donateurs.

Met vriendelijke groet,
Willie