Sorry Jan, er is iets misgegaan met mijn vorig bericht.

Ik denk dat je best altijd een Writerbestand eerst exporteert naar PDF via de menuknoppen:
[Bestand] - [Exporteren als PDF] en dan in het scherm van de PDF-opties, kiest voor hoge kwaliteit
en PDF formaat.
Zie deze screendump.

http://screencast.com/t/SyXEAoX4KiR

Dan open je het document in de Foxit Reader zelf (daar heb je de meeste mogelijkheden).

Via de menuknoppen: [Bestand] - [Afdrukken] kom je dan hier terecht en je kiest dan gewoon voor
"Afdrukken als grijsschaal"
Zie deze screendump
http://screencast.com/t/9L8ifMyUx

Vriendelijke groeten