Ja, dat denk ik ook Joren. Ik heb hier een linux-computer en als ik daarmee in LO een bestand afdruk kan kan ik kiezen uit "uitvoeren naar de printer" en uitvoeren naar een pdf-bestand. De laatste mogelijkheid heb ik omdat het programma "cups-pdf" geïnstalleerd is op deze computer. Ik weet niet met welk besturingssysteem je werkt Jan, maar volgens mij heeft OSX standaard de mogelijkheid om "af te drukken als pdf" en in Windows kan je het programma "pdfcreator" installeren. Het is opensource. Maar kijk bij het installeren heel goed uit (wikipedia):

Sinds versie 0.9.7 wordt, bij een standaard installatie van PDFCreator, ook een webbrowser <http://nl.wikipedia.org/wiki/Webbrowser>-uitbreiding^[1] <http://nl.wikipedia.org/wiki/PDFCreator#cite_note-pdfforge.mybrowserbar.com-1> geïnstalleerd die het gedrag van de webbrowser wijzigt. Zo worden in de webbrowser de standaard zoekmachine <http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoekmachine>, het gedrag van de adresbalk <http://nl.wikipedia.org/wiki/Adresbalk> en pagina's met foutmeldingen aangepast. De browser toont reclame met betrekking tot de zoektermen in een nieuwe tabpagina.

De webbrowser-uitbreiding wordt niet geïnstalleerd wanneer men tijdens de installatie de component 'PDFCreator Browser Add On' uitvinkt.^[2] <http://nl.wikipedia.org/wiki/PDFCreator#cite_note-2>

Omdat de gebruikersovereenkomst bij PDFCreator deze browseraanpassing beschrijft, hebben sommige antivirusproducenten de PDFCreator-toolbar als 'niet schadelijk' aangemerkt.

Vanaf versie 1.6.1 kan er een addon, genaamd /SaveByClick/ geïnstalleerd worden. Deze plaatst willekeurig advertentielinks in alle webpagina's en is lastig volledig te verwijderen. Bij de installatie wordt wel gevraagd of /SaveByClick/ geïnstalleerd mag worden, maar dit wordt gemakkelijk over het hoofd gezien.^[3] <http://nl.wikipedia.org/wiki/PDFCreator#cite_note-3> Ik zie dat het nu weer ander gezeur is maar je kan het ook NIET kiezen.

Dan kan je ook in Windows via de opdracht "afdukken" een pdf-bestand maken waarin je ook die mogelijkheid hebt. Ik heb net gekeken. Je kan pdfcreator hier http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/ downloaden.