UNSUBSCRIBE

Op 9 december 2013 18:09 schreef Jk Nieuwenhuizen <jknwhz@gmail.com>:

Hi Kees, Simpe, Paul, ....

Ik heb een mooi aantal reacties maar we praten langs elkaar heen. Een csv
file is een "comma separated" -- inderdaad --textfile, dat wil zeggen dat
ze de hele zooi achter elkaar zetten, gescheiden door {een komma,
voorafgegaan en gevolgd door een dubbele apostrophe}. Daar kun je als het
meezit een paar spaties per regel mee verdienen en als je 20 miljoen regels
moet in- of uitvoeren heeft het een voordeeltje. Ik had inderdaad moeten
zettn ".txt file".

Die csv files kun je eigenlijk alleen maar gebruiken om er een spreadsheet
mee te vullen. Ik moet de data verder verwerken en ik zoek dus eigenlijk
een programma dat vast en zeker zoals zo vaak, al door een paar duizend
anderen is gemaakt en waarschijnlijk iets als "csv2txt.cc" zal heten. Dat
zit gegarandeerd als subroutine in elk spreadsheet programma. Als iemand
die tegen is gekomen hoor ik het graag.

Ik probeer al tijden om mensen te vinden die een pool van vergelijkbare
sources op willen  zetten, waar iedereen gebruik van kan maken. Bijv
sorteerprogramma's, linear programming, regression, random numbers fourier
transformaties . The Numerical Recipies staan er vol van maar die zijn
allemaal in het inmiddels historische C uit de tijd van de floppy discs we
zijn nu aan C++11, binnenkort C++14 en die zijn beter opgezet voor wat je
met moderner hardware kunt doen.

Wat de foute klok betreft: dat is natuurlijk het eerste waar je aan denkt.
Zet nu maar eens een datum ergens bijv 20131209, click die aan dan
Format::cells::date::1999-12-31. Mij mij komt er dan mogelijk en minteken
gevolgd door het jaar - 8519 en een datum die ook nergens op lijkt.

Dan nog een vraag over waarom Engels. Dat is nu heel simpel, om te
begrijpen en te onthouden wat een csv file is of betekent. Het bezwaar van
het kleine Nedelandje is dat de vertalingen die men voor engelse commando's
bedenkt niet door iedereen hetzelfde zijn en je moet het altijd weer
terugvertalen in het Engels om te begrijpen wat iemand bedoelt. Dan kun je
het maar beter op alleen maar Engels houden.

En ik zoek nog steeds een manier om een calc spreadsheet uit te voeren als
alleen maar kolommen platte tekst die ik onder C++ verder kan verwerken.

Niettemin allen bedankt.

Hans N

Nieuwenhuizen
2013-mm-dd  T  CET

*  Prof. Ir.J.K.Nieuwenhuizen  *
*              5624KZ8                  *
*       jknwhz@gmail.com         *
*  Phone [{+31|0}40]2442226 *
*   GSM  {+31|0}629918455   *