Bij toeval kwam ik er achter dat het mogelijk is om LO op een android-tablet te gebruiken via de "software on demand" service van Rollapp. Als je met Chrome hun website bezoekt, dan heb je de keuze uit een aantal opensource paketten, waaronder Libre Office Writer, Draw en Calc. Alvorens deze te kunnen gebruiken, moet je we wel een account aanmaken en koppelen aan bv. je Google-account.
Het gebruik is 14 dagen gratis, daarna kost $0,99 per applicatie per maand.
Hoewel de genoemde applicaties van LO apart staan vermeld, is het mogelijk om door het lege document te sluiten in het beginscherm van LO te komen en vervolgens een andere applicatie op te starten. Ik heb er geen ervaring mee heb, want ik zit nog in mijn begin periode, maar ik denk dat deze actie niet wordt gezien als het gebruik van twee applicaties. Ook is er een gratis service, hierbij kun je gebruik maken van één applicatie per keer en je krijgt er advertenties bij. Nogmaals over veertien dagen weet ik meer hierover.

Hoe werkt het.
De applicatie draait volledig op hun server en via je webbrowser maak je er van gebruik. Opslaan en openen van documenten kan alleen via Dropbox, de hele sessie speelt zich dus in de cloud af. Het Libre Office is engelstalige versie en de andere taalmodules zijn niet geïnstalleerd. Dus geen nederlandse spellingchecker. Ik heb het writer geprobeerd op zowel een Samsung tablet met een 10 inch als een 7 inch scherm. Het 7 inch scherm kapt de menu's af en is dus niet bruikbaar. Bij de 10 inch tablet nam het toetsenbord teveel ruimte in beslag, een bluetooth extern toetsenbordje bracht de oplossing.

Conclusie het werkt, hoewel complexe handelingen zoals koppelen van databestanden niet tot de mogelijkheden behoort. De snelheid van de menukeuzes is matig, de typesnelheid voor een langzame typer zoals ik redelijk. Printen los ik op door het betreffende bestand naar het PDF-formaat te exporteren en vervolgens met een printapplicatie zoals HPePrint of Printhand met een netwerkprinter te printen. Voor het verplaatsen van bestanden van NAS of tablet naar Dropbox gebruik ik de app. ES-File Explorer Manager.

Het is tot nu toe de beste tekstverwerkings mogelijkheid voor mijn tablet, die ik ben tegengekomen. Het is niet zozeer geschikt om grote rapporten te produceren, maar een korte brief of stukje gaat prima. Het behoud van lay-out tijdens het printen is goed. Als je sjablonen naar Dropbox kopieert, dan kun je ze normaal via file/open gebruiken.

Bestaande tekstverwerkers voor Android zoals Polaris en Kingston Office bieden vaak maar beperkte opmaakmogelijkheden en laten soms bij complexere MS-word bestanden nog wel eens een steek vallen. Ook de printapps hebben vaak moeite met het omzetten van een MS-word bestand naar de juiste print lay-out. Bij PDF-bestanden gaat dit meestal probleemloos.

Nadeel is dat eventueel geld kost en tijdens het werken moet je een goede internetverbinding hebben.

Met vriendelijke groet.

Piet Lubout

-----
Geen virus gevonden in dit bericht.
Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
Versie: 2014.0.4158 / Virusdatabase: 3629/6844 - datum van uitgifte: 11/17/13