Beste Hans,

Ik besloot dan maar mee te gaan werken en probeerde de source van Draw op te halen, aan te passen
en terug te geven. Als de source in C++ geschreven is zal ik daar vast geen probleem mee hebben.
Mooi, elke bijdrage aan verbetering van LibreOffice is welkom. Wat dat geen problemen betreft, de
broncode bestaat uit 5 - 5.5 miljoen regels code, waarvan schat ik minstens 90% in C++ is
geschreven. Gezien de omvang en het feit dat deze code op vele platformen (Windows, Linux, MacOS,
Android, iOS) moet draaien, is het niet eenvoudig even iets te wijzigen. De code is vergaand
object-georiƫnteerd en gebruikt veelvuldig design patterns, die weliswaar uitstekend werken, maar
niet altijd eenvoudig te doorgronden zijn. De documentatie is beperkt (via libreoffice.org op de
site in te zien).
Ook de code zelf is trouwens via internet in te zien: opengrok.libreoffice.org Tik daar maar eens
sd in (de mapnaam voor de StarofficeDraw code).

Dus moest ik de source ophalen en dat lukt me nog steeds niet. Het beste wat ik kan presteren
leidt tot wat ik heb gezet in een file die ik hier aan hang. Van dat ding op internet zetten is
het nog steeds niet gekomen.
Zelf ontwikkel ik nu enige tijd voor LibreOffice. In het begin heb ik geprobeerd dat onder Windows
te doen, maar dat is me niet gelukt. Inmiddels moet het veel eenvoudiger gaan, maar ontwikkelen
onder Linux gaat verreweg het best en het snelst (compileren gaat zeker 3 maal zo snel, en een
clean compile en build van LibreOffice kost op een 6 core machine met 6GB werkgeheugen, Linux en
5GB cache anderhalf uur).
Het ophalen van de broncode gaat met git , een prachtig programma dat zich kenmerkt door
functionaliteit een snelheid eerst een gebruikersvriendelijkheid/eenvoudig te leren ver daarachter.
In Linux laat git zich makkelijker integreren met de rest (o.a. met de poorten die gebruikt moeten
worden om via internet verbinding te maken met de 'master code base'.

Kan ik van jou, of enig ander die dit gaat lezen, een paar aanwijzingen krijgen van wat ik fout
doe c.q. wat ik moet doen om aan de sources van Libresoft Draw te komen?
Ik zag dat je al enige links hebt gekregen om mee te beginnen. Door die links van stap tot stap uit
te voeren (Building LibreOffice), kom je er. Het is mij indertijd ook gelukt.
Bij problemen die je mogelijk tegenkomt, kan je je vraag stellen op de mailinglijst van de
ontwikkelaars (Engelstalig; daar heb ik je naam meen ik al eens langs zien komen, dus ik neem aan
dat je de mailinglijst kent) of op IRC. De eerste kan een paar dagen duren voor je respons krijgt,
de tweede geeft vaak heel snel respons en omdat het live is, kan je de tips uitvoeren en
onmiddellijk terugkoppelen tot e.e.a. werkt.

Als je dat dan ook doet zal ik je zeer dankbaar blijven. Ook een tip naar wie van de 40 namen die
in de acknowledgements van welhaast elk LOmanual staan zou mij verder kunnen helpen.
Het mooie van bijdragen aan LibreOffice is dat ieder bijdraagt wat hij/zij kan en wil en daar dank
van ontvangt (im- en expliciet) van een heel grote (wereldwijde) groep mensen.

Ik hoop dat Joren en ik je op gang hebben gekregen en kijk uit naar je bijdragen aan Draw.

Groeten,

Winfried