Hi Leo [Moons],

Dat komt me erg goed uit, ik ben op het ogenblik aan het worstelen met calc
en het engelse manual laat ook problemen onbeantwoord.

Toen ik in januari op LibreOffice stuitte was ik werkelijk *wild enthousiast
*. Dat was nou iets waar ik al jaren op had zitten wachten. Beste van
alles: Draw. Sedertdien ben ik helaas toch tegen wel erg veel
onvolkomenheden aangelopen en daardoor alleen nog maar *enthousiast* zonder
meer.

Voor tekeningen was ik helemaal vertrouwd geraakt met AutoCad. Daar moet
een UNIX versie van geweest zijn, maar ik had er slechts een voor Windows
XP en ik moest daarvoor wel van mijn geloof afstappen en alleen voor Acad
XP installeren.
Na verloop van tijd kon ik er alles mee, inclusief stereo plaatjes maken.

Maar hoe gaat dat met Windows? Talloze nieuwere versies die
gemeenschappelijk hebben dat ze er (nog) fraaier uitzien dan de vorige. En
dat ze steeds slechter werken vindt Microsoft jammer, maar dat wordt voor
hen goedgemaakt door hogere verkoopcijfers, en daar gaat het hen om.

Over Steve Jobs praat ik maar niet eens meer. Over doden niets dan goeds,
en dan is het enige wat ik weet te zeggen dat een Mac gandioos is voor je
vakantiefoto's.

AutoCad moest met zijn  tijd meegaan en sinds een jaar of twee is er geen
PC meer die op XP draait. Dat is nu Windows 8 het is moeilijk om een PC
zonder die Windows te kopen. Ik acht mijn PC te goed om hem aan te doen dat
ik er W op zet.

De vergelijking met Acad kan Draw niet weerstaan. Ik besloot dan maar Draw
op te knappen, met als eerste numerieke in- en uitvoer. Dus niet "van
ongeveer hiero, tot zowat daaro", maar van digitale invoer van minimaal 5
posities en uitvoer als "De coordinaten van het aangeklikte punt zijn:
xxxxxx.xx, yy en zz."

Ik besloot dan maar mee te gaan werken en probeerde de source van Draw op
te halen, aan te passen en terug te geven. Als de source in C++ geschreven
is zal ik daar vast geen probleem mee hebben.

Dus moest ik de source ophalen en dat lukt me nog steeds niet. Het beste
wat ik kan presteren leidt tot wat ik heb gezet in een file die ik hier aan
hang. Van dat ding op internet zetten is het nog steeds niet gekomen.

Kan ik van jou, of enig ander die dit gaat lezen, een paar aanwijzingen
krijgen van wat ik fout doe c.q. wat ik moet doen om aan de sources van
Libresoft Draw te komen?

Als je dat dan ook doet zal ik je zeer dankbaar blijven. Ook een tip naar
wie van de 40 namen die in de acknowledgements van welhaast elk LOmanual
staan zou mij verder kunnen helpen.

Hans Nieuwenhuizen
jknwhz@gmail.com

Nieuwenhuizen
2013-mm-dd  T  CET

*  Prof. Ir.J.K.Nieuwenhuizen  *
*              5624KZ8                  *
*       jknwhz@gmail.com         *
*  Phone [{+31|0}40]2442226 *
*   GSM  {+31|0}629918455   *