Ik ben een geweldige fan van LibreOffice. Maar dat betekent niet dat ik niks te zeuren heb.

Ik heb bijvoorbeeld altijd moeite met sommige standaard-intellingen van het programma. Ik kan niet wennen aan de woordinvulling ik erger me aan automatische vervangingen van nummeringstekens enz enz.

Ook iets waar ik helemaal geen begrip voor heb is dat bij veel teksten, zo niet alle teksten, de "veldarceringen" aan staan. Voor zover ik na kon gaan was het enige effect daarvan dat je tekst wordt verontreinigd met grijze vlakjes. Vooral als je automatische woordafbreking aan hebt. Geen probleem - dan zet ik het uit.

Maar nu loop ik ergens tegenaan: de "notitie-over-een-aantal-woorden" IS een "veldarcering". Dus, zet de veldarcering uit en je hebt je notitie-functie van vóór de versie 4.0 terug. Zonder de mogelijkheid om een tekstgebied te markeren voor een notitie.

Overigens, als ik de veldarceringen zichtbaar maak, ik "voeg een notitie in" over een tekstgebied (werkt ok) en ik zet daarna de veldarceringen "uit" (notitie wordt ouderwets) en ik zet daarná de veldarceringen weer áán dan is het licht gekleurde verwijzingsgebied gewoon weer terug.
Ik denk dat het bij iedereen hetzelfde zal gaan.

Ik heb hier dus twee onverenigbare voorkeuren:

- Ik vind de notitie-over-een-tekstgebied een briljante vonst, ik wil het gebruiken en - Ik snap het nut niet van de "veldarceringen" uit het menu beeld. Sterker nog, ik vind ze storend. In elk geval snap ik nu wat er aan de hand is. Maar ik vind het wel een beetje jammer.
Pieter

ps. op dit moment heb ik een "workaround" gevonden. Ik heb in het menu /Extra/Opties/Libreoffice/Vormgeving onder "tekstdocument" de veldarceringen wit gemaakt. Gevolg is inderdaad dat de grijze blokjes weg zijn maar dat de "nieuwe" notities nog netjes werken. Dit lijkt me een elegante oplossing. Tenminste, voor zolang mijn "papier" maar wit is. Maar dat is zo goed als altijd.