L.S.,

Van jongs af aan heb ik geleerd om een aangehaalde zin te beginnen met een dubbel aanhalingsteken
onderaan de regel. Bij „Word” heb ik het als storend ervaren dat men zich niets gelegen laat liggen
aan de (oude?) Nederlandse spellingsregel, maar werd ons de “Amerikaanse” schrijfwijze opgedrongen.
(Ik merk dat inmiddels ook geleidelijk aan meer kranten de Amerikaanse methode volgen). Voor het «
Frans » en het „Duits” past het systeem zich wel automatisch aan bij de voor die talen
gebruikelijke schrijfwijze. Ik heb het probleem bij „Word” kunnen omzeilen door een sneltoets in te
stellen (Ctrl + Shift + ’).
In „Writer” (LibreOffice 3.5.7.2, gekoppeld aan Ubuntu 12.04LTS)) kom ik het zelfde euvel tegen.
Hier wordt de mogelijkheid van een sneltoets echter niet geboden. Wel vond ik bij
‘Opmaak/Autocorrectie/Gelokaliseerde opties’ de mogelijkheid om de aanhalingstekens zelf in te
stellen. Toen ik het dubbele aanhalingsteken voor het woordbegin had aangepast voor het
„Nederlands”, bleek dat echter ook door te werken voor het „ Frans » (en Engels?),  hetgeen een
potsierlijk resultaat geeft, wat uiteraard niet de bedoeling is. Ik heb nog geprobeerd om het met
aparte sjablonen voor Nederlands en Frans op te lossen, maar dat bleek niet te werken.
In het communicatievenster voor „Autocorrecties” wordt bovenin een keuzemogelijkheid voor de toe te
passen taal gesuggereerd, maar die keuze wordt bij deze opties grijs weergegeven en werkt dus niet.
Dat komt mij als inconsequent voor omdat het systeem zelf in de standaardinstelling wèl per taal de
aanhalingstekens aanpast.

Ik wil daarom voorstellen om bij een volgende versie van het systeem de instelmogelijkheid van de
aanhalingstekens te koppelen aan de taal.

Met vriendelijke groet,

Kees Wester