Beste Sofie,

Op 3 juli 2012 09:12 schreef olphenamsterdam
<olphenamsterdam@gmail.com>het volgende:

In libre office Calc heb ik een dagstaat met macro's gemaakt. Op het
tabblad 'werkbon' worden de verschillende werkzaamheden ingevuld die
vervolgens wordt weggeschreven op het tabblad 'invoerblad'. Aan het
einde van de dag wordt het bestand afgesloten.

Nu wordt de data van het tabblad 'invoerblad' handmatig overgeschreven
naar het bestand 'verzamelstaat'.

Bij gebrek aan detailinformatie het volgende:
- zorg dat de data in "invoerblad" en "verzamelstaat" in een enkele kolom
of rij staan die in beide werkbladen dezelfde structuur hebben. Je hoeft
dan alleen de klom/ rij in het ene blad te kopiëren en in het andere te
plakken. Wordt e.e.a. wat meer idiootveilig.

Mijn wens/idee is dat de data van het invoerblad bij het sluiten van de
dagstaat door middel van een macro wordt overgeschreven naar de
verzamelstaat.

Nog niet wetend hoe exact e.e.a. te programmeren zou mijn plan van aanpak
zijn:
- definieer ergens in "verzamelstaat" een veld met een teller ( te weten de
laatste regel/ rij die beschreven is )
- maak in "dagstaaat" een knop ( "gegevens naar verzamelstaat" ) waarachter
de macro komt.
- laat de macro controleren of de "dagstaat" die dag al eens wegggeschreven
is. In de kolom/ rij van "dagstaat" dient dan een veld met de datum van
vandaag te staan ( "TODAY" ?? ).
- is de datum gelijk, dan wordt de laatste kolom/ rij overschreven.
- is de datum ongelijk, dan wordt een volgende kolom/ rij beschreven. De
teller wordt opgehoogd.

De hiervoor beschreven macro zou nog uit te breiden zijn met een functie
dat je ook nog van ( een ) vorige dag(en) weg zou kunnen schrijven voor het
geval dat vergeten is.
Wie weet is er ook nog een bolleboos die weet te bedenken hoe je op 1
Januari automatisch een nieuw tabblad kunt generen. Ik noem maar wat.

Is dit mogelijk en zo ja waar kan ik de informatie
hierover vinden? Of hoe ziet zo'n macro eruit?

Informatie in overvloed:

http://wiki.documentfoundation.org/Documentation
en per onderdeel op:
http://www.libreoffice.org/get-help/documentation/
of
http://wiki.documentfoundation.org/Documentation/Publications
en bijna alles over macro's
http://wiki.documentfoundation.org/Macros
maar echt alles op:
http://www.pitonyak.org/OOME_3_0.pdf

Tot zover het gebruik van macro's in Calc.
Maar waarom gebruik je Base niet ?
Een database programma is juist gemaakt voor wat jij lijkt te willen.
Met een query ( zoekopdracht ) kun je precies datgene opzoeken wat je nodig
hebt.
Verder worden alle data altijd maar één keer op een unieke plaats
vastgelegd.
Ben je meteen van fouten bij kopiëren af.
Via formulieren kun je gegevens invoeren, via rapporten kun je op maat
gedefinieerde overzichten creëren.

Kijk eens naar het voorbeeldprogramma Jacket Potato:
Ik zal dit
http://dl.dropbox.com/u/3796771/jacketpotato1.2.5.zip
een weekje voor je laten staan.
Valt veel van te leren m.n. gebruikersinterface en het maken van knoppen.

dank, vriendelijke groet,

Sofie van Olphen

--

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.