Ik ben eigenlijk benieuwd naar de 'kraakbaarheid' van een met een wachtwoord beveiligd LibreOffice bestand. Ik bedoel dan niet de raadbaarheid van het wachtwoord maar of er trucjes zijn om e.e.a te omzeilen of via (al dan niet duistere) programmaatjes toch kennis te kunnen nemen van de inhoud.

Bij MS Office t/m 2007 was het vaak via (al dan niet duistere) programmaatjes mogelijk een beveiliging te omzeilen. Bij MS Office 2010 is dat strakker geregeld. Maar hoe zit dat nu met LibreOffice. En dan gaat het er niet om dat je b.v. Muziek uit een PowerPoint kunt halen door die op een bepaalde manier op te slaan en/of via een ZIP-programma aan te pakken maar keihard een beveiliging kraken.

De reden van mijn vraag is dat er regelmatig aan mij wordt gevraagd of internetten op de camping en/of in het hotel nu wel zo veilig is. Mijn standpunt is makkelijk: in principe is het niet veilig en zou je een dongel met G3 mobiel moeten gebruiken omdat je dan niet op een (semi) openbaar netwerk opereert. Maar ja, als je lang op een camping staat en computer hobbyist bent kan zo'n camping netwerk verleidelijk zijn.... echter met alle risico's van dien (man-in-the-middle en zo). En etters vind je overal. Om nu een stukje zekerheid in te bouwen wil ik aanraden bepaalde zaken in beveiligde documenten mee te nemen, liefst op een beveiligde USB-stick. Maar als je het op de computer wilt hebben danis mijn idee dat te doen in moeilijk kraakbare met wachtwoord beschermde documenten. Mijn vraag is daarom 'hoe veilig/onkraakbaar' is de Libreoffice beveiliging.

Jan