Beste Wil,

Wil van der Krogt wrote (14-06-12 21:37)

Ik heb beide versies, dus zowel OpenOffice als Libre Office op mijn
laptop staan.

Ik ook. eerlijk gezegd in totaal een stuk of veertig schat ik. Harde schijfruimte is goedkoop tegenwoordig ;-)

Veel verschil is er in het gebruik niet.

Ligt een beetje aan wat je doet. Er zijn nogal wat Base-bugs die uit OOo kamen opgelost in LibreOffice bijvoorbeeld. En betere docx import en ... enfin veel dingen, maar die je misschien zelf niet gauw tegenkomt.

OpenOffice heeft zojuist, via
Apache een nieuwe versie uitgebracht en dus wordt er aan gewerkt om
OpenOffice ook te blijven upgraden.

Zou erg goed zijn, Vooral als het weer samen gaat komen.... ooit.

Dit had ik eigenlijk niet meer verwacht en vind ik eigenlijk wel
geruststellend.

Het OpenOffice project bij Apache is nog steeds 'incubator'. Dus het is nog niet duidelijk of het echt als Apache project zal doorgaan. Tenminste dat is wat ik op een afstand heb begrepen.

Daarnaast lijkt het weer samenkomen niet eenvoudiger te worden.
IBM wil het helemaal mengen met hun Symphony code. Dus of alle dingen van Symphony in de OpenOffice code brengen. Duurt geschat enige jaren. Of de OpenOffice code vervangen door Symphony en daar weer OpenOffice dingen in terug brengen. Zal naar verwacht minder lang gaan duren, maar geeft weer problemen met overgang, weer dingen veranderen. (zie http://mail-archives.apache.org/mod_mbox/incubator-ooo-dev/201206.mbox/%3CCAP-ksojKc6TdG%3Dyk3qGaX-21iAnbzCG18138-pbMDw2L31VLhw%40mail.gmail.com%3E en de hele dsicussie)

Ik heb voor LibreOffice toch maar Java gedownload en geïnstalleerd.

Hmm, dat zou niet nodig moeten zijn. Als er een versie van Java op je systeem staat, kun je die gewoon kiezen.

 De volgorde van installeren bepaald welke versie
automatisch wordt geopend als je een Office document opent. Het maakt
daarbij niet uit in welke versie van Office het document is gemaakt. Ook
MSOffice documenten worden gewoon geopend, tenzij je hebt ingesteld dat
je dat niet wilt.

Je doelt hier op de bestandsassociaties: welk programma wordt standaard gebruikt om een bepaald soort bestand te openen. Dat kun je altijd zelf naar wens instellen. Of kiezen uit het context-menu in bestandsbeheer: Openen met.

Je kunt nog wel een probleemje hebben bij LIbreOffice
met de spellingcontrole, maar dat is al eerder in deze context
behandeld.

Het te maken met de gebruikers-registry en wat hikken in overgangen naar nieuwe versies. Hakken en spaanders, zeg maar ;-)

Jammer dat er nog steeds geen echt forum is voor Open- en  LibreOffice.

Het oude forum wordt voor beiden gebruikt toch?
  http://user.services.openoffice.org/nl/forum/
Beetje vreemd misschien, maar werkt.

Wie zou dit kunnen starten?

Jij, bijvoorbeeld :-) Ik bedoel ... open source, gemeenschap...

Succes met je keuze, ik heb hem nog niet gemaakt.

Vrije software hè. Kiezen hoeft niet.

vr. groeten,

--
 - Cor