Beste Kees,

C. Smitshoek wrote (07-08-11 21:18)

*Onlangs ben ik overgestapt van OpenOffice.org naar LibreOffice.org 3.3.3 en
vervolgens naar versie 3.4.2. *
*Nu ik deze melding over 3.3.4 zie heb ik als leek toch enkele vragen.*

Kan ik me voorstellen. Het is bijna onnavolgbaar ;-)

    - *Kun je aangeven wat het verschil is tussen de 3.3.x- en de 3.4.x-lijn?

Allereerst: er is een functioneel verschil tussen de 3.3-lijn en de 3.4-lijn. Ook de later dit jaar verschijnende versie met nieuwe functies, heeft dus een hoger nummer op de tweede plek: 3.5.

Versies met alleen foutreparaties hebben een ander derde opeenvolgend nummer. Dus in de 3.4.2 zijn fouten gerepareerd die nog wel in de 3.4.1 zaten, of ergens in de 3.-lijn. 3.3.4 is dus de opvolger van 3.3.3, met foutreparaties, maar niet met de nieuwe functies die wel in de 3.4-lijn zitten.

De verschillen tussen 3.3.x en 3.4.x kun je lezen op deze pagina:
http://nl.libreoffice.org/download/3-4-nieuwe-functies-en-verbeteringen/

    - *Welke lijn is voor privé-gebruik het meest geschikt?*

Daar is geen algemeen antwoord op te geven.
3.4.2 is al erg goed, en bevat meer functies dan de 3.3.3 en 3.3.4.
Alleen als je tegen een echt probleem in de 3.4.2 aanloopt, zou je de 3.3.3 kunnen nemen.
Op de downloadpagina staat een verwijzing naar de uitgavenotities:
http://nl.libreoffice.org/download/uitgave-notities/#LO342
Die helpen ook bij het beoordelen.

Als je het leuk vindt om met nieuwe dingen te werken, of zelfs te experimenteren, dan moet je natuurlijk steeds zo snel mogelijk de nieuwe versies nemen :-) Als je liever rustig aan doet, kun je makkelijk even blijven hangen bij een 3.3 versie. Voor het project is het natuurlijk wel leuk en goed als zoveel mogelijk mensen met nieuwe versies werken. Dat geeft altijd reacties die weer nuttig zijn voor verbeteringen. Dus je bent eigenlijk een beetje proefkonijn als je met heel nieuwe versies (3.3.0, 3.4.0 etc) werkt ;-) Dat leggen we dus ook zo uit.

Op de wiki staat nog wat korte uitleg met verwijzingen:
http://wiki.documentfoundation.org/Main_Page/nl#LibreOffice_Stabiel_.2F_B.C3.A8ta_.2F_Release_kandidaten

Sorry voor het lange antwoord :-)
vr. groeten,

--