Hi Joren,

Dank voor je vragen - omdat ze voor een deel van de goegemeente interessant zijn, zet ik het allemaal op de mailinglijst.

Joren wrote (05-07-11 19:26)

   1. Waar kan ik de Nightly's van LibreOffice vinden? Heb ergens in een
      bugreport versie 3.5 tegengekomen maar kan ze zelf niet vinden,
      ook niet op mirrors en dergelijke.

Van de Internationale site,
  http://www.libreoffice.org/download/pre-releases/
wordt verwezen naar
  http://dev-builds.libreoffice.org/daily/

Het vullen van die directories gebeurt met een automatisch proces. Volgens mij wordt er wel eens een dagje overgeslagen als een proces stokt, of als er iets anders onvoorziens gebeurt.
Zo kan ik op dit moment geen versie voor Linux X86 vinden..

   2. Zijn er, zoals OpenOffice.org, 'testroutes', 'walktroughs' of
      bepaalde beschrijvingen om bugs uit te lokken en testen?

Jazeker! Er is een installatie van het programma Litmus, dat zorgt voor het uitzetten, en volgen van testen:
  https://tcm.documentfoundation.org/
Er is een wiki met uitleg, veelal gericht op de beheerder:
  http://wiki.documentfoundation.org/Litmus
(start vertaling in Nederlands al een stukkie gedaan)

Edoch ... er is in Litmus nog geen inhoud voor Nederlandstalige gebruikers en testen (voor zover ik weet). Er is wel op de beginpagina linksonder een verwijzing naar instructie (... hmm, dode link ;-) )

Naast Litmus, kun je gewoon willekeurig testen.
Doe jij stoere dingen met bijvoorbeeld rekenbladen, of grote mail-mergen (samenvoegingen) of ingewikkelde tekeningen, lange rapporten, gegevensbronnen ... gewoon, de dingen die je veel en speciaal doet. Voor veel mensen is dat weer anders. En als op die manier meerderen van ons regelmatig wat dingen doen, die ieder goed in de vingers heeft, kunnen we samen snel veel testen.

De testen met behulp van Litmus, zijn meer gestructureerde tests voor 'basiszaken'. Dus op een andere manier belangijk.

   3. Waar kan ik de eerste stapjes zetten om LibreOffice mee te helpen
      ontwikkelen (lees easyhacks en dergelijke).

Eigenlijk moet je alles kunnen vinden vanaf hier:
  http://wiki.documentfoundation.org/Development
Waarbij deze
  http://wiki.documentfoundation.org/Development/Native_Build
van het eerste belang is, en dan de hulptroepen:
  irc://chat.freenode.net/libreoffice-dev
  http://lists.freedesktop.org/mailman/listinfo/libreoffice

      Ik lees dat er kennis
      van C++ en dergelijke vereist is, waar ik momenteel enkel C ken.
      Ben wel van plan om eventueel dieper in C++ te graven, maar als ik
      wat code's zie, krijg ik er kop nog staart aan ivm verschillende
      pakketten, ...

Mwah, als je C kunt, kun je vast goed starten met LibreOffice dingen.
En er zijn op deze lijst meer mensen die er af en toe in werken, dus ook hier kun je met vragen terecht. Vragen over het op orde krijgen van de bouw-omgeving zijn echter het beste thuis op irc/ freedesktop-list

   4. Kan ik dit op een Mac?

Zekers!

Over puntje 3 en 4 ben ik zelf nog niet uit. Gaat wel ver, en moet er me
dan zeer gaan in verdiepen.

Klopt, maar kleine stapjes af en toe .. ;-)

Alvast bedankt voor je tijd :)!

Hetzelfde voor jou :-) !
Vragen / opmerkingen etc welkom!

vr groet,