Hej

Jeg har ikke fået taget hul på at ændre Taggeren til at være baseret på træk fra databasen. Vil dog
fluks prikke til Jeppe, så jeg kan få fjernet den manglende tekniske forudsætning for at jeg kan
komme i gang.

Når vi snakker om kontakt til andre sides/grupper, så tro jeg også det vil være mulig at finde
lidelsesfæller hos Dansk TeX-brugergruppe www.tug.dk, jeg fandt en interessant tråd i et af deres
fora vedr. orddeling.

Her fra vil jeg opridse nogle af de opgaver der ligger eller er i gang, med en indikation om det er
teknisk (tek.) eller lingvistisk (ling.); + en karakter fra 1 til 5, hvor 1 for ling. svar til man
f.eks. har dansk som sit modersmål, og 5 man har studeret dansk og forstået det, og 1 for tek. svar
til at man kan bruge special programmer og ikke kendte hjemmesider, og 5 algoritme programmør. Alle
emnerne vil have en minimum af karakteren 1 i begge kategorier.

Stavekontrollen (Stavekontrolden):
Tilpasning til Retskrivningsordbogens udgave 2012. [Ca. 1/5 gennemført] (ling. 2)
Tilføj ord fra synonymordbogen. [Der er over 5000 ord i synonymordbogen som ikke ar kendt af
 stavekontrollen] (ling. 1-3) *
Fugeelementer med flere kombinationer. (tek. 3)
Ret fejl fundet af regressiontest. (Ling. 3-4) el. (tek. 3-4)
Udvid regressiontest (tek. 3)

Grammatikkontrollen (LanguageTool):
Tagger. (tek. 3 + ling. 2-3)
Oversættelse af nye udvidelser bl.a. til Firefox (ling. 1-2)
Tilføj grammatikregler. [Der skal findes grammatik regler og de skal skrives i XML] (ling. 2-5 +
tek. 2) *
Hastighed performance vedr. ordforslag fra stavekontrollen. (tek. 3)

Synonymordbogen:
Tilføj flere synonymer. (ling. 1-2)
Oprydning i pakkeformatet. [F.eks. fjern opslagsord med special tegn] (tek. 3)
Fjern ikke danske ord. (ling. 3-5)
Udvid regressiontest (tek. 3)

Orddeling:
Udvid regressiontest (tek. 3)
Skab testdata til regressiontest (ling. 2-5)
Skab ny orddelingsordbog (tek. 3-5 + ling. 2-4)

Jeg har sat en * udfor 2 opgaver, som falder godt i tråd med det Jan beskriver han kan/vil bidrage
med. Alle skal naturligvis være velkommende til at tage en opgave op eller spørge mig yderligere,
hvis man er oprigtig interesseret i deltage/bidrage.

"Tilføj ord fra synonymordbogen" er en nem indgangs opgave. Find de ord man kender, og tilføj dem
med opmærkning på www.stavekontrolden.dk. Jeg sender den aktuel liste til postlisten.

"Tilføj grammatikregler" en opgave med lidt mere kød på. Find grammatiske fejl som folk typisk
begår, og lave en regel der fanger den. Der findes et web-værktøj
http://languagetool.org/ruleeditor/ , dog vil man hurtig blive tvunget til at skrive reglerne i en
editor og teste dem fra en kommandoprompt. Reglerne skal indsendes via e-mail.

Med venlig hilsen

Esben Aaberg

ps. Hvis man vil bidrage, men vil ende på tek. 0, så ville det være noget med, at støtte mig med
nogle af de spørgsmål jeg har. F.eks. hvilket lovlige og ulovlige delings steder er der i ordene
mccarthyisme  og battsene? (ling. 4-5)
--
Send en e-mail til stavekontrol+help@da.libreoffice.org for instruktioner om hvordan du ophæver dit