Hej Kasper og andre

Kommer der lister med ord, vil jeg til hver en tid forsøge lægge dem ind i Stavekontrolden. Er jeg
i tvivl om hvordan et ord skal mærkes op, men er sikker på at det er et rigtig ord, tilføjer jeg
ordet til mine testdata, så ordet ikke bliver glemt.

Det vi (Foreningen for frit tilgængelige værktøjer) mest har behov for er flere aktive bidragyder.
Pt. ligger over 90% af den aktive udviklingen af vores sprogværktøjer (stavekontrolordbog,
orddelingsordbog, synonymordbog, og grammatikkontrol) på en mands skuldre, og skal vi opnå nogle
supergode produkter er det simpelthen ikke nok adspredelse til at sikre en superkvalitet, for ikke
at nævne hvad det også betyder for udviklingshastigheden.

Et aktiv bidrag behøves ikke at være stort, men meget gerne kontinuerlig. Bidragne kan ligge i at
tilføje ord og  mærke dem op i Stavekontrolden eller at tilføje ord til Synonymordbogen på vores
websider. Men kan også ligge i at komme med konstruktiv kritik af produkterne eller være med til at
teste dem.

På det seneste har jeg været ved at kigge lidt på automatisk ordlig ved linje skift, og her ligger
en af de store opgaver i at lave testdata af høj kvalitet, som reelt kræver nogen der er mere
sprogkyndige en jeg er. Og på den anden side er der så udviklingen af logikken og test, som jeg er
rimelig til. Hvis der er nogen der gerne vil ligge tiden, så ville det være lækkert at have nogen
at spille boldt med, når det kommer til udvikling at testdata, script og rettelse af de fejl der
afsløres. Der er meget af det arbejde jeg laver med udviklingen af sprogværktøjerne, der ikke er
lavet webinterfaces til, ja dataene og scriptene, er ingen gang tilgængelig online, men de kunne de
da komme hvis der var nogen der var interesserede!

Det var så hermed et opfordring til alle, om at deltage i arbejdet, med at give os selv nogle bedre
fældes sprogværktøjer.

Kasper, hvis du har nogle aktuelle ord, og du sender dem inden en uges tid, så når de nok med i
Stavekontrolden 2.1, der er lige på trapperne.

Jeg har også et script der kan høste ord i større dokumentsamlinger. Det er den metode hvor på vi
pt. mest effektiv samler mulig ordkandidater. Scriptet kræver kendskab til Linux på brugerniveau,
men kan afvikles fra f.eks. en Ubuntu live-cd.

Kasper, du nævner at stavekontrollen i MS Words er bedre, hvilket du sikkert har ret i. Men kan du
sætte nogle ord på "hvordan bedre"? Min egen vurdering af vores stavekontrol Stavekontrolden, er at
den er lidt svag vedr. adjektiver og stærkt bøjede verber, men ellers klare sig rimelig. Og hvordan
den klare sig i forskellige branchers sprog, her er jeg lidt på bar bund.

Med venlig hilsen

Esben Aaberg

Ps. Mine udtryk om produkternes kvalitet, skal ikke ses som om jeg er utilfreds med kvaliteten, men
jeg ved bare den kan blive meget bedre.