Hej alle
Det er lige gået op for mig at vi har skiftet postliste - så jeg har været ude af sync med jer andre siden juni... havde ikke lige opdaget at også stavekontrol-listen var skiftet, så jeg har sendt ivrigt til openoffice-versionen...

Nå, men i min lille stavekontrol-boble har jeg fornøjet mig med i de sidste dage af min ferie at programmere nogle forbedringer af ord-bidrag og behandlingsinterface.

a) Man kan nu (igen) sende ord til hjemmesiden på adressen ord@stavekontrolden.dk. Første gang man sender en mail til adressen, får man en mail man skal svare på - derefter kan man bidrage med ord. Jeg tænker at det skal stå på forsiden af hjemmesiden at man kan sende ord på den måde. Fx ville Nicky kunne have sendt sin liste med DTU-ord til denne adresse - jeg har brugt listen til at teste med - og for mig virkede det (tak for at forårsage at jeg fik det ordnet, Nicky :-).

b) Den helt store forbedring består i at oversigten over ord nu for det første er sorter- og søgbar på alle mulige måder, og for det andet at man kan redigere ord direkte i den liste. Dette er ret store forandringer i mit program, så der kan være fejl. Vær derfor meget opmærksom på at tjekke hvad der sker med de ord i ændrer. To mærkværdigheder, som vi må leve med: 1) Når man ændrer ordklasse, er det ordklasseid man angiver. Det betyder at kolonnen med ordklasse-navnet ikke ændrer sig før man opdaterer siden. 2) man må selv ændre status - det gøres ikke automatisk. Principielt vil jeg kunne gøre det muligt, tror jeg. Men det vil kræve mere programmering. I forlængelse heraf: Ordets historie opdateres heller ikke automatisk.

Jeg har planer om at lave en knap der opdaterer dic-filen og derefter gentester alle ord med status 1-1.9 - så eventuelle fuge-tegn kommer til at få indvirkning og derved automatisk afviser nogle af de tilsendte ord.

Jeg håber at nogen har lyst til at bruge lidt tid på at teste.
Forslag: Gå ind på Oversigt over ord. Vælg status 2. Gå i gang med at skifte til status 3 - så kommer ordene med i databasen. DET ER MEGET VIGTIGT at tilføje ikke-angivne fuge-tegn ved substantiver - det er afgørende for vores ordsammensætningssucces... Jeg er kommet fra a til acc... så der er et stykke vej endnu :-)

Man kan stadig bruge det "gamle" interface. Jeg planlægger at få det shinet lidt op, så de forskellige knapper virker ordentligt...

Fortsat god sommer!
Jeppe