Hej alle,
Nu er det ca. et år siden vi sidst afholdt generalforsamling i
stavekontrolden. Jeg mener ikke vi behøver at afholde en
generalforsamling når vi kun er fire (som sidste år). Derimod bør vi nok
alligevel komme med en form for beretning på skrift - en årsstatus.

Hvad har vi bedrevet i årets løb?

Stavekontrol
Her kunne jeg tænke mig nogle konkrete fakta om hvor mange ord vi har og
hvor mange vi har behandlet i 2010. Måske også et par eksempler på de
'fejl' vi har repareret.

Synonymordbog
I 2010 blev synonymordbogen opgraderet med nye ord fra DanNet. Desuden
blev programmet der fletter de forskellige datakilder forbedret, så der
blandt andet ikke fremkommer dubletter i synonymordbogen. I 2011
forventer vi at levere endnu en opgradering fra DanNet.

Grammatikkontrol
LanguageTool er integreret i LibreOffice og grammatikkontrollen bliver
dermed mere synlig.
Jeg kan se at der er 22 danske regler. For noget tid siden lavede jeg
yderligere omkring 10 forslag til regler. Skal vi ikke prøve at få gang
i det projekt igen? Vi kan evt. mødes til en omgang pizza og snakke om
hvilke muligheder vi har.

Jeg har opdaget at vi faktisk er med på community-siden, dog er der ikke
link. Prøv http://community.languagetool.org/?lang=da . Her bliver vores
regler checket op mod teksterne på Wikipedia.

Med venlig hilsen
Leif Lodahl