Hej alle,
Som I nok har bemærket har oracle overdraget OpenOffice til Apache
Software Foundation. I fredags kommenterede jeg i Version2 (
http://www.version2.dk/artikel/19323 ) og som sædvanligt var resultatet
ikke helt udtryk for hvad jeg egentlig sagde. Overskriften kan jeg på
ingen måde stå inde for. Sådan er Journalister nu engang ;-)

Hvis I har lyst til at stille mig spørgsmål eller bare diskuttere
situationen, er I naturligvis velkomne til at gøre det her på listen.

Jeg er ved at skrive noget til næste nyhedsbrev om emnet. her er hvad
jeg (foreløbigt) er kommet frem til:

---
Oracle har af forskellige årsager valgt ikke længere at ville engagere
sig i open source projektet OpenOffice.org. Indtil for ganske få måneder
siden forsøgte Oracle ellers at overbevise os alle sammen om at
OpenOffice.org var et fokusområde for dem, blandt andet ved at
præsentere en hel ny cloudbaseret kontorløsning. Blandt andet gav oracle
ligefrem garantier på den konference OSL afholdt på Carslberg Museum d.
9. september 2010.

Siden har oracle besluttet at give OpenOffice.org til Apache Software
Foundation.

Jeg har som udgangspunkt stor respekt for Apache Software Foundation som
har en lang række fortrinnelige projekter, herunder naturligvis Apache
Webserver, men også mindre kendte projekter som f.eks. Lucene search
engine. Apache har en etableret organisation og et velfungerende
infrastruktur. Der er ingen tvivl om at Apache vil blive et godt "hjem"
for OpenOffice.org.

Hvorfor er det en fin idè?
Det er en rigtig god idè, fordi oracle dermed lever op til de
forpligtelser, de arvede fra Sun Microsystems. Desuden vil det
sandsynligvis også betyde at en række ufærdige projekter som Oracle har
liggende, vil blive open source. Desuden kan vi håbe at det vil få IBM
til faktisk at bidrage til det projekt, som de har høstet fra igennem en
årrække.

Hvorfor er det ikke en fin idè?
Grundlæggende fordi der ikke er nogen grund til ikke at lægge det i The
Document Foundation. Vi har igennem de seneste mere end otte måneder
formået at skabe en infrastruktur, en kultur og et fortrindeligt
produkt. The Document Foundation har bevist sin eksistensberettigelse og
evnen til meget hurtigt at få etableret et fremadrettet fællesskab.

Vi har endnu ikke fået svar på, hvad fordelen for communitiet er ved
Apache fremfor The Document Foundation! I mine øjne er det spild af tid
og (knappe) ressourcer. Det skaber selvfølgelig konkurrence, men jeg
tror nu vi har rigeligt at se til, med den dominerende konkurrent vi har
i markedet. desuden har vi lige nu brug for at få ro i markedet, så
'kunderne' ikke bliver mere forvirrede og og tvivlsomme.

Og ja, jeg er selvfølgelig også 'fortørnet' over at det arbejde jeg selv
har engageret mig i, ikke bliver mere værdsat. Giv mig bare en tudekiks,
men jeg vil altså have lov til det denne gang.

The Document Foundation blev stiftet som reaktion på måden Oracle
håndterede "communitiet" på. Det var arrogant, lukket, topstyret og
meget amerikansk. Desuden blev en stor del af udviklingen *ikke* givet
som open source, men kun implementeret i Oracles egne produkter. Som
direkte konsekvens af måden Oracle behandlede communitiet på, blev The
Document Foundation stiftet - som en direkte modsætning:
Licenseringen er stærk copy-left, hvilket forhindrer at firmaer kan
lukrere uden at yde noget tilbage. Det er *ikke* muligt at lave en
"fork" af LibreOffice som er mindre restriktivt licenseret, hvilket
betyder at LibreOffice ikke kan ende inde i maven på et kommercielt
produkt. Som fodnote hertil, er det vigtigt at bemærke, at LibreOffice
godt kan bruge kode fra Apache, mens det modsatte ikke er tilfældet.
Apache OpenOffice kan til gengæld *ikke* bruge kode fra LibreOffice.
Ledelsen er transparent. De fleste postlister er åbne, og The Document
Foundation har meget fokus på denne åbenhed. Hvis et emne skal
diskutteres på en lukket postliste, skal det eksplicit "vedtages" i
hvert enkelt tilfælde. Naturligvis er der emner som diskutteres i en
lukket kreds. F.eks. spørgsmål om sikkerhed, planlægning af
markedsføringstiltag og andre emner som af natur vil miste sin effekt
hvis det sker i åbenhed. Men det sker på postlister og ikke ved direkte
mails, således at historikken bevares som dokumentation.

Nu ser vi at Oracle vælger en meget liberal (svag copyleft) open source
licens, hvilket som udgangspunkt udelukker den kode der er produceret i
The Document Foundation siden stiftelsen i september sidste år. Mange af
de frivillige udviklere der har meldt sig, har netop meldt sig, fordi
The Document Foundation har været meget tydelige i sin udmelding om at
licenseringen er copy-left og at rettighederne i øvrigt *ikke* skal
overdrages til fonden.

Projekter med svag copy-left licens har svært ved at mobilisere
frivillige, f.eks. studerende. Årsagen skal naturligvis findes i det
principielle i, at koden kan havne i et kommercielt produkt, og dermed
komme andre (f.eks. aktionærerne i et firma) tilgode, uden at
programmøren selv får noget som helst ud af det. Kald det bare
flueknepperi eller religiøs tilgang til open source, men det har en stor
betydning i det lange løb.

Der er ingen tvivl om at Apache er en åben, transparent og meritokratisk
organisation. Men hele processen omkring beslutningen fra Oracles side
er sket uden at involvere communitiet. De frivillige som gennem tiderne
har overdraget rettighederne til Oracle er ikke blevet spurgt til råds.
Det står selvfølgelig de enkelte frit for at forlade projektet - eller
melde sig ind, men jeg synes nok at Oracle burde have spurgt dem det
hele handler om, nemlig deltagerne.

I den konkrete situation mener jeg at Apache er en OK løsning, emend der
er en anden og bedre løsning, nemlig The Document Foundation. Jeg håber
at TDF og Apache kan finde en løsning, hvor de to projekter kan komme
overens i et samarbejde. Der pågår såvel formelle som uformelle
forhandlinger.