Dag Leo,

Het gaat om het volgende:

In calc kan je randen langs een of meer cellen plaatsen. Dat kan op ruwweg 2 manieren: met de
cel-opmaak dialoog en met een werkbalk-knop ('randen').

De werkbalk-knop kan op 2 manier gebruikt worden:

-gewoon: de randen worden dan toegevoegd, maar niet verwijderd (een keer drukken op randen
boven+onder gevolgd door een keer drukken op randen links geeft randen boven+onder+links);

-samen met shift-toest: de randen worden exact geplaatst zoals gekozen, dus zowel toegevoegd als
verwijderd indien ergens randen staan die niet in het gekozen patroon staan).

Zelf even uitproberen is waarschijnlijk duidelijker dan mijn tekst.
Mij lukt dat met de shift toets alleen via Opmaak > Cellen en alle  randen verwijderen. Of had jij
nog een andere manier? Ik zie ook niet goed hoe ik met de Shift-toets een meerwaarde heb bij het
toevoegen, maar misschien begrijp ik je niet helemaal.
in calc:
1. druk op knop 'randen' in de werkbalk opmaak en vervolgens op 'n patroon; doe dit nog eens met
een ander patroon en je ziet dat het patroon erover heen wordt geplaatst.
Waar brengen je die randen aan? Om een afbeelding, een cel, een celbereik?
Wat wil je zeggen met een patroon?
Die randen breng je aan om een of meer geselecteerde cellen.
Als je op de knop 'Randen' drukt, verschijnt een schermpje met 12 verschillende randen, doormij
patronen genoemd.
(De buitenranden zijn altijd mogelijk, de binnenranden zijn alleen zinvol als er een celbereik is
geselecteerd)

2. druk op knop 'randen' in de werkbalk opmaak en vervolgens op 'n patroon; doe dit nog eens met
een ander patroon terwijl je de shift-toets ingedrukt houdt en je ziet dat het patroon wodt
vervangen.
(Uitzondering vormt patroon 'geen randen'; die maakt altijd leeg).
De onbekendheid maakt het onduidelijk, nu ik het weet vind ik het een mooi stukje functionaliteit.
Ik wil het best stap-voor-stap met concrete patronen uitleggen als ik nog niet duidelijk ben.
Graag, want ik weet niet wat je precies bedoelt.
1. open een werkblad met calc
2. selecteer cel B2
3. druk op knop 'Randen' van werkbalk 'opmaak' (knop zit standaard links van knoppen
achtergrondkleur en fontkleur)
4. kies patroon met alleen linkerrand (bovenrij, 2e van links)
5. cel B2 heeft nu een linkerrand
6. druk op knop Randen
7. kies patroon met alleen onderrand (middenrij, 2e van links)
8. cel b2 heeft nu linkerrand en onderrand

9. selecteer cel b4
10. herhaal stap 3
11. herhaal stap 4
12. herhaal stap 5
13. herhaal stap 6
14. herhaal stap 7, maar houdt nu de SHIFT-toets ingedrukt terwijl je het patroon kiest
15. cel b4 heeft nu alleen onderrand

Is het zo duidelijk geworden?

Winfrried